Ea, tu si eu

Ea, tu şi eu
Un spectacol de teatru creat de Lazlo Vadas după romancierul şi dramaturgul austriac Werner Schwab. Premiera a avut loc joi 7 noiembrie, 2013 la Teatrul „Puk”din Cluj-Napoca. Adaptarea scenică, într-o manieră originală cunoscută deja în lumea tetrului, a regizorului clujean a textelor lui Schwab, scoate în relief problematica existenţialistă şi profundă a condiţiei umane, sub aspectul satisfacerii nevoilor globale ale omului modern, în luptă continuă cu propriul destin, într-o lume murdară şi ciudată. O lume de rahat. Aceasta este lumea personajelor lui Schwab.
Werner Schwab s-a născut la 4 februarie 1958 în Graz, fiind fiul unei menajere și al
unui zidar. La scurt timp după nașterea sa, tatăl său a abandonat familia, iar mama a fost obligată de greutăţile materiale să se retragă la casa părinților ei. Copilul a fost dat în plasament. De mic, acesta a vrut să fie artist. A urmat şcoala de artă din Graz. Nu reuşeşte la Viena la Academia de Arte Frumoase decât în 1978. Produce texte experimentale din care se vor dezvolta mai târziu piesele sale. Greu acceptat în demersul său artistic, rămâne în continuare o personalitate controvesată. Îşi câştigă exsitenţa prestând în cele mai ciudate locuri de muncă. Pasiunea pentru băutură îi pune mari probleme de integrare şi socializare. În 1994 este găsit mort intoxicat cu alcool în locuinţa sa.
Opera lui Schwab este caracterizată de limbajul său special, propriu, pe care l-a dezvoltat şi perfecţionat în piesele sale din 1990. Expresiile licenţioase şi îndrăzneţe depăşesc literatura artistică de rutină. Autorul îşi confruntă destinul cu opera, iar recunoaşterea postumă a valorii sale este doar o chestiune de timp şi orientare critică.
Laszlo Vadas are afinitate pentru dramaturgia modernă şi contemporană. Mrojek, Visniec, Schwab. Adaptările sale scenice sunt caracterizate de personalitate şi stil. Soluţiile sale regizorale denotă vocaţie şi talent. El îşi compune spectacolul cu maximă economie de recuzită şi decor. Regizorul lasă textul să vorbească intens, pasional şi persuasiv. Marele protagonist”inclus” în rafalele de replici savuroase este SINGURĂTATEA. Singurătatea aplicată la conceptul de femeie. Laszlo Vadas propune spectatorului să ia act de răstalmăcirea, mistificarea şi degradarea unui simbol creştin. Maria cea neprihănită„clonată”este adusă în derizoriu şi pustiu spiritual. Prin ingeniozitatea stilistică şi forţa de expresie cu care recuperează accentele de nuditate tranşantă ale expresionismului, Laszlo Vadas este unul dintre cei mai promiţători regizori din teatrul românesc de avangardă. Este o speranţă şi o certitudine de valoare.
Cristina Secăreanu, Dana Bonţidean şi Oana Răduţă, interpretele pesonajelor din piesa lui Schwab, scot în evidenţă, cu talent şi profesionalism de excepţie, punctul de vedere al autorului, armonizat consonant cu soluţiile regizorale ale lui Vadas Lasylo despre viaţă şi lume aşa cum se prezintă în spaţiul contemporan. O viaţă şi o lume de . . . rahat. Actriţele se reunesc cu expresivitate fermă şi implacabilă într-unul şi acelaşi pesonaj obsedat şi obsedant: o întreită întrupare, în ipostaze variabile ale feminităţii falimentare şi degradate.
Coregrafia semnată de Anca Ciupe se adaptează perfect pe text şi muzică. Un succes de casă pentru Compania Teatru Acum.

MIHAI GANEA

(130)

%d bloggers like this: